B2B Collection este un proiect Enea Rotaru Law Office şi are în vedere recuperarea amiabilă (soft collection) şi/sau judiciară (hard collection) a creanţelor de la profesionişti pentru profesionişti. În acest domeniu, al recuperării creanţelor comerciale, avem o experienţă îndelungată în reprezentarea clienţilor din sectoare de activitate-cheie (construcții, transporturi, asigurări, tehnologie, comunicații și media, servicii, horeca, pharma, turism, imobiliare, etc.) şi depunem toate diligenţele pentru a transforma facturile restante în cash flow-ul atât de necesar în activitatea unei firme. Obiectivul nostru este să oferim servicii complete la preţuri rezonabile, pentru clienţii care urmăresc să stabiească un parteneriat profesionist și eficient pe termen lung, având ca valori comune integritatea și onestitatea.
Ce înseamnă Business to Business Collection?
Încasarea la scadență a facturilor trebuie să fie un obiectiv de importanță vitală pentru oricare companie care dorește să rămână în piață, competitivă și orientată spre extindere. Dacă manageriați corect acest impas, business-ul dvs. poate crește strategic.
Spre deosebire de alte tipuri de recuperare- precum B2C Collection (Business to Costumers Collection- recuperarea de la consumatori) sau B2E Collection (Business to Employee)- B2B Collection (Business to Business) trebuie să țină seama că orice societate are nevoie, pe lângă încasarea la timp a facturilor, să își păstreze o reputație bună în piață. Ori, pentru a realiza acest lucru este nevoie de oameni cu pregătire, experiență, specialiști în negociere, atenți la detalii, cu abilități de ascultare și înțelegere, fini cunoscători ai psihologei umane, cu moralitate neştirbită şi orientaţi spre diplomaţie în tratarea oricărui diferend. Până la urmă Spune-mi cu cine eşti prieten să îţi spun cine eşti! funcţionează şi în afaceri. Cei care vă reprezintă transmit un mesaj clar asupra a cine sunteţi, ce profesionişti vă permiteţi şi ce şanse au să oblige un debitor reticent să plătească în cadrul unui eventual proces. Dacă B2C Collection presupune, în cele mai multe cazuri, Debitorii persoane fizice, fără cunoștințe de specialitate, fără asistență juridică la îndemână, ușor de direcționat spre plata de îndată, în cazul B2B Collection, Debitorii sunt specializați în a întârzia plata, beneficiază de asistență juridică şi au tendinţa să speculeze orice lipsuri pentru a evita să mai plăteacă. În aceste cazuri este nevoie de mai mult, nu poți să te limitezi la Dă banii! şi să aştepţi să execute imediat.
De ce noi?
Trebuie să aveţi în vedere că de cele mai multe ori dvs. nu sunteţi singurii Creditori care nu au încasat, că neîndoielnic concomitent cu dvs. şi alţii fac demersuri pentru recuperare. Că încasaţi dvs. sau următorul în aşteptare de cele mai multe ori depinde de profesioniştii care vă reprezintă. Astfel, dacă instinctul vă spune că în acest moment pierdeţi bani cu agenţia de recuperare care lucrează pentru dvs. probabil aveţi dreptate.
B2B Collection este singura formă de recuperare pe care avocaţii noştri o desfăşoară. De aici rezultă şi principalele motive care ne califică pentru a deveni partenerii dvs. de încredere în activitatea de recuperări creanțe: 1. Impact; 2. Pregatire; 3. Continuitate; 4. Economie; 5. Dreptul de reprezentare în fața instanțelor de judecată; 6. Aplecare asupra dosarului dvs. Impact. Dacă aţi ajuns aici înseamnă că deja aţi făcut eforturi pentru a obţine plata facturilor dvs. şi fie sunteţi amânaţi sine die, fie telefoanele sau notificările dvs. rămân fără răspuns. Ştampila unui avocat poate să facă diferenţa. Astfel, Debitorul va şti că e ultima şansă pe care o are pentru a nu se ajunge la un proces în urma căruia, cu siguranță, va plăti mult mai mult decât în situația în care s-ar fi conformat voluntar obligațiilor sale de plată. Va şti, de asemenea, că poziţia dvs. este fermă şi nu toleraţi amânări nejustificate. Pregătire. În cvasimajoritatea cazurilor Debitorii nu neagă creanța, doar că ,,nu-şi amintesc’’, ,,ei lucrează cu multe societăţi’’, ,,nu fac ei plăţile’’ şi cer detalii. Desigur că îşi amintesc exact. Ce fac prin toate aceste metode este să culeagă informaţii: - are persoana care li se adresează actele în faţă? - e un om cu pregătire sau superficial, leneş sau muncitor? - în ce stadiu este dosarul? - cât mai poate fi amânată plata? De aceea e important ca oamenii care lucrează pentru dvs. să ştie să citească contracte, facturi, scrisorii de transport, proceduri de achiziţii publice, să fi discutat personal cu dvs. situaţia dosarului anterior primului contact cu Debitorul, să vă înţeleagă afacerea, să facă faţă cu succes oricărei interpretări a clauzelor contractuale de către Debitor în favoarea sa. Imaginaţi-vă următoarele discuţii! Situaţia 1:
Colector: Aveţi o datorie de 50 000 lei către SC X SRL. Debitor: Posibil, însă acum sunt plecat pe teren şi nu am o evidenţă. Noi lucrăm cu o mulţime de furnizori. Puteţi detalia ce raporturi am desfăşurat? Răspunsuri posibile: Situaţia 1: Colector: A..a..a, nu ştiu în acest moment, nu am actele în faţă. Debitor: În regulă, vă rog să reveniţi după ce vă lămuriţi.
Ce a făcut Debitorul? A câştigat timp şi a preluat controlul. Colectorul va fi ruşinat de neştiinţa sa, dar şi de amabilitatea Debitorului. La următoarele două-trei apeluri nu va răspunde nimeni, la următorul va fi plecat din ţară, dar se va întoarce peste o săptămână şi va lămuri, etc. Între timp alţi Creditori sunt plătiţi, dvs. aşteptaţi... Situaţia 2:
Colector: Desigur. Debitul provine din facturile fiscale x, y, z, comunicate şi recepţionate de dvs. conform confirmărilor de primire existente la dosar. Clientul nostru v-a furnizat materiale de construcţii de tipul n. În acest moment înregistraţi o întârziere la plată de 20 de zile. Vi s-a cerut să faceţi plata la data de c, d, e, însă adresele clientului nostru au rămas fără finalitate. Astfel, vă solicităm ca în 2 zile să ne comunicaţi situaţia plăţii.
În al doilea exemplu, Debitorul va întelege că oamenii sunt serioşi, pregătiţi şi pe punctul de a acţiona. Va şti că dacă în două zile nu are un răspuns ferm, situaţia în care se află se va agrava. Astfel, va fi presat să ofere o soluţie de plată care poate fi acceptată sau chiar să facă plata. Continuitate. De dosarul dvs. se ocupă de la început până la sfârșit o singură persoană- Avocatul. Acesta a avut discuția inițială cu dvs., acesta a purtat discuțiile cu Debitorul. Cunoaște dosarul sub toate aspectele. Știe exact de ce se va prevala partea adversă și a luat toate măsurile pentru a contraataca și câștiga. În cazul altor entități dosarul se plimbă de la vânzări, la colectare și finalmente ajunge la avocat. Astfel, ajungeți să discutați pe rând cu cel puțin trei persoane diferite, să reluați iar și iar situația de fapt și în unele cazuri să pierdeți procesul pentru ca aspecte-cheie nu au fost valorificate.
Economie. Dacă deja lucrați cu o entitate care face recuperări de creanțe și adunați toate facturile pro-forme (de cheltuieli administrative), onorarii de avocat pentru redactare cerere/reprezentare la termene, cheltuieli cu poșta/curierul, fără a pune la socoteală taxele judiciare de timbru veți constata că ce vi s-a vândut inițial sub forma ,,onorariu doar la succes’’ este de fapt o practică înşelătoare. Cu noi veţi avea încă de la început o simulare a cheltuielilor totale în toate scenariile posibile şi nu vi se vor cere alte sume pe parcurs.
Astfel: -cheltuielile cu poşta nu există, noi suntem avocaţi şi putem semna actele pe care le redactăm pentru dvs. Nu o sa trebuiască să semnaţi dvs. cereri de chemare in judecată, adrese inutile, etc. -cheltuieli cu avocaţii pentru redactare şi reprezentare pentru fiecare termen. Noi suntem avocaţi. Ce stabilim de la început aşa rămâne.
Dreptul de reprezentare în fața instanțelor de judecată. Prin Decizia 9/2016 a ICCJ s-a clarificat că societăţiile de recuperare nu vă pot reprezenta în faţa instanţei de judecată şi nu pot redacta acte cu caracter juridic nici macar prin consilieri sau avocaţi angajaţi de ele. Din acel moment aţi fost nevoiţi să plătiţi avocaţi, fie să meargă la termene, fie să vă redacteze acte. Păi înțelegerea nu era că nu vă costă nimic? Frustrant, nu? Ceea ce este şi mai frustrant este că Decizia 9/2016 a ICCJ nu a făcut altceva decât să interpreteze prevederile legale care existau. Nu au adus vreo noutate. Astfel, recuperatorii ştiau sau erau obligaţi să ştie încă de la semnarea contractelor cu dvs. că nu vă pot reprezenta, dar nu v-au informat, deşi aveau această obligaţie de infomare potrivit legii. După cum vă puteţi da seama cu noi acest impediment nu există. Comentarii asupra Deciziei nr. 9/2016 a ICCJ pot fi citite în articolul Recuperatorii de creanțe. Între poveste și realitate disponibil la adresa http://www.enea-rotaru.ro/recuperatorii-de-creante.html.
Mai mult, recuperatorii de creanţe nu pot semna nici macar cererea de executare silită pentru dvs. Astfel, prin Decizia nr. 19/19.03.2018, pronunțată în dosarul nr. 3251/1/2017, Înalta Curte de Casație și Justiție a admis sesizarea formulată de Tribunalul Sibiu - Secţia I civilă în dosarul nr.8860/306/2015 şi, în consecinţă, a stabilit că: În interpretarea şi aplicarea art. 664 alin. (2) din Codul de procedură civilă, reprezentarea convenţională a persoanei juridice nu se poate face prin mandatar persoană juridică, nici prin consilierul juridic sau avocatul acesteia din urmă, potrivit art. 84 alin. (1) din Codul de procedură civilă, astfel cum acesta a fost interpretat prin decizia nr. 9/2016 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept. Decizia nr. 19/19.03.2018 a fost pe larg analizată de noi în articolul Înalta curte de casație și justiție face lumină, măcar parte, în materia executărilor silite ilegale pornite de recuperatorii de creanțe, disponibil la adresa http://www.enea-rotaru.ro/recuperatorii-nu-pot-semna-cererea-de-executare-silita.html.
Astfel, instanţele de judecată fac eforturi însemnate pentru a evita ca problemele dvs. juridice să ajungă pe mâna unor nespecialişti. Prin toate aceste Decizii încercă să protejeze interesele oricarei societăţi în a fi reprezentată de singurii calificaţi să securizeze poziţia dvs. procesuală. Aplecare asupra dosarului dvs. Pentru noi fiecare client este imporant şi ne asigurăm că dosarele pe care le preluăm sunt viabile (verificăm solvabilitatea debitorului în registrele publice, verificăm istoricul judiciar, comportamente financiare anterioare concludente, etc.). Recuperarea de creanţe comerciale este mai permisivă, faţă de reglementarea destul de restrictivă menită să apere drepturile consumatorului- persoană fizică. Astfel, este important să se folosească toate tehnicile de investigaţie existente asupra partimoniului Debitorului pentru a vă asigura că veţi avea creanţa integral realizată. De exemplu, în cazul în care sunt pornite executări silite asupra Debitorului în alte dosare şi nu au fost identificate bunuri sau venituri, este posibil ca o procedură de recuperare să vă aducă doar costuri inutile care se adaugă la pierderea dvs. Noi ne ocupăm să aveţi toate datele pentru a decide informaţi.
Strategie pentru colectarea rapidă a creanţelor comerciale ce poate fi implementată de către creditor
O mare parte din inconvenientele rezultate din neplata facturilor la scadenţă poate fi eliminată prin adoptarea de către Creditor a unei conduite preventive. În acest sens există o serie de instrumente pe care dvs. le puteţi implementa în ceea ce am putea numi Politica internă a firmei. Între aceste instrumente enumerăm: utilizarea contractului, garanţiile reale şi personale, biletul la ordin avalizat, corespondenţă scrisă, comunicare profesională şi fermă.
De cele mai multe ori recuperarea creanțelor are loc în prima etapă a procesului de colectare, etapa amiabilă (softcollection). Cum procedăm, însă, în situația unui Debitor care nu colaborează? Recuperarea judiciară a creanțelor comerciale (hardcollection) presupune învestirea instanțelor de judecată, în vederea obținerii concursului statului autorităților statului pentru a obține executarea silită a creanțelor, sau a scoate din circuitul civil un Debitor care nu-și poate onora obligațiile și atragerea răspunderii organelor de conducere care și dacă se fac vinovate de starea în care se află Debitoarea. Procedurile judiciare aplicabile pentru recuperarea creanțelor comerciale de la Debitori- societăți românești sunt:
Proceduri speciale: ordonanța de plată (i), cererea de valoare redusă (ii);
Procedura de drept comun: cererea de chemare în judecată (pretenții);
Cererea Creditorului de deschidere a procedurii insolvenței- procedură improprie de recuperare a creanțelor.