Procedura de rambursare a TVA de către fiscul din România. Probleme și soluții
Reglementările naționale în materia rambursării de TVA se bucură de claritate și previzibilitate, fiind adoptate chiar și la nivel intern o serie de proceduri care ar trebui să facă acest proces simplu, de încredere și rapid.
Din păcate, însă, din motive greu de înțeles, instanțele de judecată din țara noastră sunt sufocate de dosare împotriva soluțiilor date de ANAF în soluționarea deconturilor de TVA/a cererilor de rambursare.
Așadar, dacă aveți de luat TVA de la stat și întâmpinați întârzieri neașteptate sau decizii de respingere neîntemeiate e bine să știți că nu sunteți singurii în această situație și trebuie să urmați procedurile legale pentru a obliga organul fiscal la restituire.
În cele ce urmează vom analiza pe scurt care este traseul pe care îl urmează cererea dvs. de la înregistrare și până la soluționare, atât în cazul soluționării deconturilor negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoane impozabile astfel cum acestea sunt definite la art. 316 Cod Fiscal, cât și de persoane din state membre UE.
Cadru legal. Legislația specială care reglementează procedura de rambursare a TVA în cazul deconturilor depuse de persoane impozabile în scopuri de TVA rezidente în România este reprezentată de Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3699/2015 pentru aprobarea procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare cum acesta a fost modificat prin Ordinul nr. 1232 pe 2017 privind modificarea și completarea ordinului Președintelui Agenția Națională de Administrare Fiscală nr. 3699/ 2015 pentru aprobarea procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu optiune de rambursare și pentru aprobarea modelului si continţului unor formulare.
Depunerea, înregistrarea și prelucrarea a deconturilor de TVA. Deconturile de TVA se depun de către persoanele impozabile (art. 316 din Legea nr. 227 /2015 privind Codul Fiscal cu modificările și completările ulterioare) la organul fiscal competent:
Se supun procedurii de soluţionare numai deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse în termenul legal de depunere.
Deconturile se consideră în curs de soluționare între data depunerii acestora și data compensării /restituirii efective a sumelor acordate la rambursare.
Termenul de soluționare. Termenul de soluționare al unui decont este cel prevăzut de art. 77 Cod Procedură Fiscală, astfel:
(1) Cererile depuse de către contribuabil/plătitor la organul fiscal se soluționează de către acesta în termen de 45 de zile de la înregistrare.
(2) în situațiile în care, pentru soluționarea cererii, este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungește cu perioada cuprinsă între data solicitării probei și data obținerii acesteia, dar nu mai mult de:
a) două luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant;
b) 3 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități sau instituții publice ori de la terțe persoane din România;
c) 6 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități fiscale din alte state, potrivit legii.
(3) în situațiile prevăzute la alin. (2) lit. b) și c), organul fiscal are obligația să înștiințeze contribuabilul/plătitorul cu privire la prelungirea termenului de soluționare a cererii.
(4) în situația prevăzută la alin. (2) lit. a), termenul de două luni poate fi prelungit de organul fiscal la cererea contribuabilului/plătitorului.
(5) în situația în care, pe baza analizei de risc, soluționarea cererii necesită efectuarea inspecției fiscale, termenul de soluționare a cererii este de cel mult 90 de zile de la înregistrarea cererii, prevederile alin. (2) - (4) aplicându-se în mod corespunzător. în acest caz contribuabilul/plătitorul este notificat cu privire la termenul de soluționare aplicabil în termen de 5 zile de la finalizarea analizei de risc. Inspecția fiscală pentru soluționarea cererii este o inspecție fiscală parțială în sensul art. 115.
(6) Inspecția fiscală pentru soluționarea cererii potrivit alin. (5) poate fi suspendată în condițiile art. 127. În acest caz, nu sunt aplicabile prevederile alin. (2). Perioadele în care inspecția fiscală este suspendată nu sunt incluse în calculul termenului prevăzut la alin. (5).
Rezultă, așadar, că regula o constituie soluționarea decontului în termen de 45 de zilede la înregistrarea acestuia. Prin excepție termenul poate fi prelungit limitat- în cazul în care sunt necesare lămurii, îndreptări ale erorilor, probe suplimentare sau în cazul în care contribuabilul este încadrat într-o categorie de risc ce face necesară inspecția fiscală anticipată, caz în care termenul de soluționare este de 90 de zile. Inspecția fiscală poate fi suspendată, iar perioada pe care aceasta este suspendată nu intră în calculul termenului de soliţionare a decontului, în acest caz termenul de soluţionare putând fi prelungit (abuziv?) pe toată durata suspendării inspecţiei fiscale.
Prevederi generale privind soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare depuse de toate categoriile de contribuabili
Compartimentul de specialitate (compartimentul cu atribuții în domeniul soluționării deconturilor) va analiza (analiza de risc fiscal) solicitările de rambursare în vederea soluționării. Analiza de risc are în vedere atât riscul asociat persoanei impozabile, cât și riscul rezultat din prevederile cuprinse în decont.
Astfel, deconturile, în funcţie de gradul de risc, se soluţionează astfel:
- fie rambursarea sumei solicitate și în acest caz se întocmește Proiectul Deciziei de rambursare a TVA, proiect care se aprobă de către conducătorul unității fiscale,
- fie, deconturile pentru care nu au fost justificate sumele solicitate se încadrează la risc fiscal mare și în acest caz se propune efectuarea inspecției fiscale anticipate, propunere care se trimite spre avizare conducătorului compartimentului, iar apoi spre aprobarea conducătorului unității fiscale. După aprobare se transmite compartimentului de inspecție fiscală dosarul solicitării.
Nu o să procedăm în cadrul acestui studiu la analize ce ţin mai degrabă de contabilitate, ci o sa ne mulţumim să precizăm că procedura de reconstituire a sumelor, de determinare a SIN, de stabilire a punctajelor se desfăşoară informatic, fiind procesate liste întregi de contribuabili.
Prin compararea valorii solicitate la rambursare şi a SIN se poate determina încarearea în gradul de risc. Astfel, dacă suma solicitată la rambursare este mai mică sau egală cu SIN, decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic și sistemul va genera în mod automat proiectul Deciziei de rambursare a TVA. Decizia de rambursare se emite în maxim o zi de la încadrarea la risc fiscal mic. În cazul în care suma solicitată la rambursare este mai mare decât SIN final programul informatic generează lista plătitorilor care se află în această situaţie în vederea efectuării analizei individuale.
Baza de date specială. Mod de constituire
Fără a intra în detalii tehnice privind modul de modificare, respectiv radiere din baza de date specială, aspecte reglementate pe larg în cadrul ordinului președintelui ANAF, ne limităm la a preciza că înscrierea în baza de date specială se face de către Compartimentul de specialitate pe baza referatelor motivate întocmite de către structurile cu atribuții de inspecție fiscală, administrare fiscală, Direcția Generală juridică sau structurile teritoriale, Direcția generală antifraudă fiscală, prin care se constată date de natură a forma convingerea existenţei unui risc fiscal mare. Aceste date pot reieşi din propria activitate a acestor structuri (de exemplu cu ocazia desfăşurării unei inspecţii fiscale se constată neconformitatea sumelor declarate), sau ca urmare a informaţiilor primite de la alte organe, cu precizarea că în cazul în care informațiile provin de la organe de cercetare penală referatele se întocmesc numai la momentul punerii în mișcare a acțiunii penale.
2. Procedura de rambursare a TVA în cazul deconturilor depuse de persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite într-un stat membru
Cadru legal
Art. 302, alin. (1), lit. a din Codul Fiscal coroborat cu pct. 72 din normele metodologice
Legislația specială care reglementează procedura de rambursare a TVA în cazul deconturilor depuse de persoane impozabile nestabilite în România (numite în continuare în interesul acestei prezentări persoane impozabile din state membre) este reprezentată de Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2809/2016.
Depunerea, înregistrarea și prelucrarea solicitărilor de rambursare
Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București prin compartimentul cu atribuții de administrare a contribuabililor nerezidenți neîregistrați în scopuri de TVA, denumit în continuare compartiment de specialitate, îi revine competența soluționării cererii de rambursare.
Pentru a beneficia de dreptul de rambursare a TVA în România solicitantul trebuie să adreseze pe cale electronica o cerere de rambursare. Aceasta se înaintează prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de către statul membru și trebuie să cuprindă elementele prevazute la punctul 72, alin. 7-12, din normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal.
Informațiile furnizate de solicitant trebuie să fie în limba română sau însoțite de traduceri în limba română certificate de traducători autorizați. Cererile care nu îndeplinesc aceste condiții se consideră că nu au fost depuse, comunicându-i-se solicitantului cu ajutorul aplicației informatice acest lucru.
Cererile conforme sunt înregistrate în Registrul de evidență a cererilor de rambursare organizat electronic, primind un număr de referință unic pentru toată procedura.
Termenul de soluționare. Autoritatea competentă din România îi comunică de îndată solicitantului data la care a primit cererea. Decizia de aprobare sau respingere a cererii de rambursare se comunică solicitantului în termen de 4 luni de la data primirii cererii, dacă nu se solicită informații suplimentare, caz în care termenul pentru luarea unei decizii poate fi de maxim 6 luni. În cazul în care organul fiscal competent din România cere alte informații suplimentare, acesta comunică solicitantului decizia sa privind cererea de rambursare, în totalitatea ei sau privind o parte a acesteia, în termen de 8 luni de la data primirii cererii.
În care în cazul în care cererea de rambursare a TVA se soluționează pozitiv termenul de rambursare este de 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de soluționare. În cazul nerespectării termenului de rambursare se plătește solicitantului dobândă. Dobânda se calculează începând din ziua următoare ultimei zile prevăzute pentru plată până în ziua în care suma este efectiv plătită. Ratele dobânzilor sunt egale cu rata dobânzii aplicabile rambursărilor de TVA către persoanele impozabile stabilite România.
Decizia privind dreptul la rambursare. Urmare a analizării cererii de rambursare și a documentelor informațiilor furnizate de solicitant sau a informațiilor suplimentare se întocmește un referat prin care se propune rambursarea integrală, rambursarea parțială sau respingerea rambursării de TVA. Pe baza referatului de analiză se întocmește și Proiectul deciziei de rambursare a TVA, ambele fiind supuse aprobării directorului coordonator al departamentului de specialitate. Decizia de rambursare a TVA este comunicată de îndată solicitantului împotriva acesteia solicitantul putând formula contestație la organul fiscal competent în termen de 45 de zile de la data comunicării.
3. Probleme actuale în ce privește rambursarea de TVA atât către societățile rezidente în România cât și către solicitanții din statele membre
Deși reglementările naționale în ce privește restituirea de TVA sunt suficient de clare și previzibile, realitatea este că Statul român prin instituțiile sale competente nu reușește să restituie în termenul legal TVA motiv pentru care sunt promovate o serie de contestații împotriva modului de soluționare a deconturilor de TVA sau a cererilor de rambursare din state membre.
Din păcate, soluțiile date de organul fiscal competent la contestațiile formulate nu respectă prevederile legale în vigoare, dreptul de rambursare a TVA fiind în marea majoritate a cazurilor refuzat în mod neîntemeiat. Pentru acest motiv pe rolul instanțelor judecătorești din România sunt înregistrate o serie de procese îndreptate împotriva deciziilor organului fiscal.
Soluțiile pronunțate de instanța de judecată sunt în cea mai mare parte în favoarea contribuabililor/solicitanților, astfel încât pe lângă TVA negativ de restutuit, Statul român este obligat să plătească dobânzi fiscale împovărătoare.
Din păcate, însă, din motive greu de înțeles, instanțele de judecată din țara noastră sunt sufocate de dosare împotriva soluțiilor date de ANAF în soluționarea deconturilor de TVA/a cererilor de rambursare.
Așadar, dacă aveți de luat TVA de la stat și întâmpinați întârzieri neașteptate sau decizii de respingere neîntemeiate e bine să știți că nu sunteți singurii în această situație și trebuie să urmați procedurile legale pentru a obliga organul fiscal la restituire.
În cele ce urmează vom analiza pe scurt care este traseul pe care îl urmează cererea dvs. de la înregistrare și până la soluționare, atât în cazul soluționării deconturilor negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoane impozabile astfel cum acestea sunt definite la art. 316 Cod Fiscal, cât și de persoane din state membre UE.
- Procedura de rambursare a TVA în cazul deconturilor depuse de persoane impozabile în scopuri de TVA rezidente în România
Cadru legal. Legislația specială care reglementează procedura de rambursare a TVA în cazul deconturilor depuse de persoane impozabile în scopuri de TVA rezidente în România este reprezentată de Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3699/2015 pentru aprobarea procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare cum acesta a fost modificat prin Ordinul nr. 1232 pe 2017 privind modificarea și completarea ordinului Președintelui Agenția Națională de Administrare Fiscală nr. 3699/ 2015 pentru aprobarea procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu optiune de rambursare și pentru aprobarea modelului si continţului unor formulare.
Depunerea, înregistrarea și prelucrarea a deconturilor de TVA. Deconturile de TVA se depun de către persoanele impozabile (art. 316 din Legea nr. 227 /2015 privind Codul Fiscal cu modificările și completările ulterioare) la organul fiscal competent:
- prin poștă,
- direct la compartimentul cu atribuții în gestionarea declarațiilor fiscale;
- prin mijloacele electronice sau prin mecanisme electronice de transmitere la distanţă.
Se supun procedurii de soluţionare numai deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse în termenul legal de depunere.
Deconturile se consideră în curs de soluționare între data depunerii acestora și data compensării /restituirii efective a sumelor acordate la rambursare.
Termenul de soluționare. Termenul de soluționare al unui decont este cel prevăzut de art. 77 Cod Procedură Fiscală, astfel:
(1) Cererile depuse de către contribuabil/plătitor la organul fiscal se soluționează de către acesta în termen de 45 de zile de la înregistrare.
(2) în situațiile în care, pentru soluționarea cererii, este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungește cu perioada cuprinsă între data solicitării probei și data obținerii acesteia, dar nu mai mult de:
a) două luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant;
b) 3 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități sau instituții publice ori de la terțe persoane din România;
c) 6 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități fiscale din alte state, potrivit legii.
(3) în situațiile prevăzute la alin. (2) lit. b) și c), organul fiscal are obligația să înștiințeze contribuabilul/plătitorul cu privire la prelungirea termenului de soluționare a cererii.
(4) în situația prevăzută la alin. (2) lit. a), termenul de două luni poate fi prelungit de organul fiscal la cererea contribuabilului/plătitorului.
(5) în situația în care, pe baza analizei de risc, soluționarea cererii necesită efectuarea inspecției fiscale, termenul de soluționare a cererii este de cel mult 90 de zile de la înregistrarea cererii, prevederile alin. (2) - (4) aplicându-se în mod corespunzător. în acest caz contribuabilul/plătitorul este notificat cu privire la termenul de soluționare aplicabil în termen de 5 zile de la finalizarea analizei de risc. Inspecția fiscală pentru soluționarea cererii este o inspecție fiscală parțială în sensul art. 115.
(6) Inspecția fiscală pentru soluționarea cererii potrivit alin. (5) poate fi suspendată în condițiile art. 127. În acest caz, nu sunt aplicabile prevederile alin. (2). Perioadele în care inspecția fiscală este suspendată nu sunt incluse în calculul termenului prevăzut la alin. (5).
Rezultă, așadar, că regula o constituie soluționarea decontului în termen de 45 de zilede la înregistrarea acestuia. Prin excepție termenul poate fi prelungit limitat- în cazul în care sunt necesare lămurii, îndreptări ale erorilor, probe suplimentare sau în cazul în care contribuabilul este încadrat într-o categorie de risc ce face necesară inspecția fiscală anticipată, caz în care termenul de soluționare este de 90 de zile. Inspecția fiscală poate fi suspendată, iar perioada pe care aceasta este suspendată nu intră în calculul termenului de soliţionare a decontului, în acest caz termenul de soluţionare putând fi prelungit (abuziv?) pe toată durata suspendării inspecţiei fiscale.
Prevederi generale privind soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare depuse de toate categoriile de contribuabili
Compartimentul de specialitate (compartimentul cu atribuții în domeniul soluționării deconturilor) va analiza (analiza de risc fiscal) solicitările de rambursare în vederea soluționării. Analiza de risc are în vedere atât riscul asociat persoanei impozabile, cât și riscul rezultat din prevederile cuprinse în decont.
Astfel, deconturile, în funcţie de gradul de risc, se soluţionează astfel:
- în cazul deconturilor cu risc fiscal mic- se emite de către însuşi organul fiscal Decizia de rambursare a TVA în termen de o zi de la încadrarea la risc fiscal mic. Sunt considerate deconturi risc fiscal mic cele depuse de persoane impozabile care nu au fapte de natura infracțiunilor înscrise în cazierul fiscal și nici nu figureză în baza de date specială, prin care se solicită sume de până la 45.000 RON.
- în cazul deconturilor depuse de alți contribuabili decât marii contribuabili, mijlocii sau exportatorii încadrate la risc fiscal mediu - cu analiză documentară. În vederea soluționării deconturilor de TVA care se încadrează în categoria de risc fiscal mediu se întocmește Referatul pentru analiza documentară. În acest sens organul fiscal va solicita, în scris, persoanei impozabile prezentarea de documente suplimentare care să justifice diferența în plus de sumă solicitată la rambursare, precizând documentele ce trebuie prezentate, data, ora și locul întâlnirii și numele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate care se ocupă de analiză. Neprezentarea în termenul stabilit atrage încadrarea la risc fiscal mare. Termenul de soluționare a decontului se prelungește perioada cuprinsă între data emiterii înștiințării și data prezentării documentelor. În cazuri temeinic justificate persoana impozabilă poate solicita amânarea termenului de prezentare a documentelor. Perioada de amânare prelungește termenul de soluționare în condițiile art. 77, alin. 2 Cod Procedură fiscală.
- fie rambursarea sumei solicitate și în acest caz se întocmește Proiectul Deciziei de rambursare a TVA, proiect care se aprobă de către conducătorul unității fiscale,
- fie, deconturile pentru care nu au fost justificate sumele solicitate se încadrează la risc fiscal mare și în acest caz se propune efectuarea inspecției fiscale anticipate, propunere care se trimite spre avizare conducătorului compartimentului, iar apoi spre aprobarea conducătorului unității fiscale. După aprobare se transmite compartimentului de inspecție fiscală dosarul solicitării.
- în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare, cu inspecţie fiscală anticipată. Deconturile cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală în termen de maxim cinci zile de la încadrarea la risc fiscal mare. Compartimentul de specialitate notifică persoana impozabilă cu privire la prelungirea termenului de soluționare a decontului în condițiile prevăzute de art. 77, alin. 5 din Codul de Procedură Fiscală. Inspecția fiscală se finalizează prin întocmirea raportului de inspecție fiscală.
- riscul fiscal asociat persoanei. Se verifică în baza de date specială dacă persoana impozabilă figurează cu fapte de natura infracțiunilor înscrise în cazierul fiscal sau alte fapte stabilite de organele fiscale. În cazul în care rezultatul verificării este o pozitiv, decontul se încadrează la risc fiscal mare.
- standardul individual negativ (SIN). Standardul individual negativ reprezintă suma maximă a TVA ce poate fi rambursată fără analiza documentară sau inspecție fiscală, riscul implicat această rambursare fiind considerat acceptabil de către administrația fiscală. Această sumă este stabilită în condiții de activitate normală și continuă, ținând seama de comportamentul fiscal al persoanei impozabile. SIN se stabilește trimestrial în baza raportărilor contabile, decontărilor de TVA şi modul de îndeplinire a obligațiilor fiscale în perioada de referinţă, ajustat cu rata inflaţiei în cote variabile, corectat cu puncatajul obţinut pe bază de indicatori relevanţi precum mărimea persoanei impozabile, gradul de conformare fiscală, etc.
Nu o să procedăm în cadrul acestui studiu la analize ce ţin mai degrabă de contabilitate, ci o sa ne mulţumim să precizăm că procedura de reconstituire a sumelor, de determinare a SIN, de stabilire a punctajelor se desfăşoară informatic, fiind procesate liste întregi de contribuabili.
Prin compararea valorii solicitate la rambursare şi a SIN se poate determina încarearea în gradul de risc. Astfel, dacă suma solicitată la rambursare este mai mică sau egală cu SIN, decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic și sistemul va genera în mod automat proiectul Deciziei de rambursare a TVA. Decizia de rambursare se emite în maxim o zi de la încadrarea la risc fiscal mic. În cazul în care suma solicitată la rambursare este mai mare decât SIN final programul informatic generează lista plătitorilor care se află în această situaţie în vederea efectuării analizei individuale.
Baza de date specială. Mod de constituire
Fără a intra în detalii tehnice privind modul de modificare, respectiv radiere din baza de date specială, aspecte reglementate pe larg în cadrul ordinului președintelui ANAF, ne limităm la a preciza că înscrierea în baza de date specială se face de către Compartimentul de specialitate pe baza referatelor motivate întocmite de către structurile cu atribuții de inspecție fiscală, administrare fiscală, Direcția Generală juridică sau structurile teritoriale, Direcția generală antifraudă fiscală, prin care se constată date de natură a forma convingerea existenţei unui risc fiscal mare. Aceste date pot reieşi din propria activitate a acestor structuri (de exemplu cu ocazia desfăşurării unei inspecţii fiscale se constată neconformitatea sumelor declarate), sau ca urmare a informaţiilor primite de la alte organe, cu precizarea că în cazul în care informațiile provin de la organe de cercetare penală referatele se întocmesc numai la momentul punerii în mișcare a acțiunii penale.
2. Procedura de rambursare a TVA în cazul deconturilor depuse de persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite într-un stat membru
Cadru legal
Art. 302, alin. (1), lit. a din Codul Fiscal coroborat cu pct. 72 din normele metodologice
Legislația specială care reglementează procedura de rambursare a TVA în cazul deconturilor depuse de persoane impozabile nestabilite în România (numite în continuare în interesul acestei prezentări persoane impozabile din state membre) este reprezentată de Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2809/2016.
Depunerea, înregistrarea și prelucrarea solicitărilor de rambursare
Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București prin compartimentul cu atribuții de administrare a contribuabililor nerezidenți neîregistrați în scopuri de TVA, denumit în continuare compartiment de specialitate, îi revine competența soluționării cererii de rambursare.
Pentru a beneficia de dreptul de rambursare a TVA în România solicitantul trebuie să adreseze pe cale electronica o cerere de rambursare. Aceasta se înaintează prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de către statul membru și trebuie să cuprindă elementele prevazute la punctul 72, alin. 7-12, din normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal.
Informațiile furnizate de solicitant trebuie să fie în limba română sau însoțite de traduceri în limba română certificate de traducători autorizați. Cererile care nu îndeplinesc aceste condiții se consideră că nu au fost depuse, comunicându-i-se solicitantului cu ajutorul aplicației informatice acest lucru.
Cererile conforme sunt înregistrate în Registrul de evidență a cererilor de rambursare organizat electronic, primind un număr de referință unic pentru toată procedura.
Termenul de soluționare. Autoritatea competentă din România îi comunică de îndată solicitantului data la care a primit cererea. Decizia de aprobare sau respingere a cererii de rambursare se comunică solicitantului în termen de 4 luni de la data primirii cererii, dacă nu se solicită informații suplimentare, caz în care termenul pentru luarea unei decizii poate fi de maxim 6 luni. În cazul în care organul fiscal competent din România cere alte informații suplimentare, acesta comunică solicitantului decizia sa privind cererea de rambursare, în totalitatea ei sau privind o parte a acesteia, în termen de 8 luni de la data primirii cererii.
În care în cazul în care cererea de rambursare a TVA se soluționează pozitiv termenul de rambursare este de 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de soluționare. În cazul nerespectării termenului de rambursare se plătește solicitantului dobândă. Dobânda se calculează începând din ziua următoare ultimei zile prevăzute pentru plată până în ziua în care suma este efectiv plătită. Ratele dobânzilor sunt egale cu rata dobânzii aplicabile rambursărilor de TVA către persoanele impozabile stabilite România.
Decizia privind dreptul la rambursare. Urmare a analizării cererii de rambursare și a documentelor informațiilor furnizate de solicitant sau a informațiilor suplimentare se întocmește un referat prin care se propune rambursarea integrală, rambursarea parțială sau respingerea rambursării de TVA. Pe baza referatului de analiză se întocmește și Proiectul deciziei de rambursare a TVA, ambele fiind supuse aprobării directorului coordonator al departamentului de specialitate. Decizia de rambursare a TVA este comunicată de îndată solicitantului împotriva acesteia solicitantul putând formula contestație la organul fiscal competent în termen de 45 de zile de la data comunicării.
3. Probleme actuale în ce privește rambursarea de TVA atât către societățile rezidente în România cât și către solicitanții din statele membre
Deși reglementările naționale în ce privește restituirea de TVA sunt suficient de clare și previzibile, realitatea este că Statul român prin instituțiile sale competente nu reușește să restituie în termenul legal TVA motiv pentru care sunt promovate o serie de contestații împotriva modului de soluționare a deconturilor de TVA sau a cererilor de rambursare din state membre.
Din păcate, soluțiile date de organul fiscal competent la contestațiile formulate nu respectă prevederile legale în vigoare, dreptul de rambursare a TVA fiind în marea majoritate a cazurilor refuzat în mod neîntemeiat. Pentru acest motiv pe rolul instanțelor judecătorești din România sunt înregistrate o serie de procese îndreptate împotriva deciziilor organului fiscal.
Soluțiile pronunțate de instanța de judecată sunt în cea mai mare parte în favoarea contribuabililor/solicitanților, astfel încât pe lângă TVA negativ de restutuit, Statul român este obligat să plătească dobânzi fiscale împovărătoare.