Înţelegeri tip cartel. Consiliul Concurenţei a sancţionat şase companii petroliere cu amendă de aproape 880 milioane lei
La sfârşitul anului 2011, Consiliul Concurenţei a sancţionat şase companii petroliere cu amendă de aproape 880 milioane lei (205 milioane euro) pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale.
În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că cele şase companii au încălcat atât Legea Concurenţei, cât şi Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene (TFUE) prin stabilirea retragerii simultane pe piaţă a sortimentului de benzină Eco Premium.
SC OMV Petrom SA (la data încălcării legii opera benzinăriile Petrom şi Petrom V) a primit o amendă de 366,5 milioane de lei. SC OMV Petrom Marketing SRL (la data încălcării legii opera benzinăriile OMV) a fost amendată cu 137,2 milioane de lei, în timp ce SC Rompetrol Downstream SRL a primit o amendă de 159,5 milioane de lei. SC Lukoil Romania SRL a fost amendată cu 136,8 milioane de lei, SC MOL Romania Petroleum Products SRL cu 80,2 milioane de lei şi SC ENI Romania SRL cu 11,1 milioane de lei.
Până în prezent Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat irevocabil dosarele formate, confirmând existenţa încălcării, însă în majoritatea cazurilor cu reducerea cuantumului amenzii, astfel:
Dosar 1537/2/2012. Prin Decizia nr. 5291/12.12.2012, ÎCCJ a respins irevocabil recursul declarat de S.C.Rompetrol Downstream S.R.L. împotriva sentinţei civile nr. 2081 din 22 martie 2012 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat.
Dosar. 1688/2/2012. Prin Decizia nr. 2706/01.07.2015, ÎCCJ a admis recursul declarat de S.C.Mol Romania Petroleum Products S.R.L. împotriva sentinţei nr. 2046 din 19 iunie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
,,Modifică sentinţa atacată, în sensul că admite în parte acţiunea. Anulează în parte art. 2 pct. 5 din Decizia nr.97/21.12.2011 emisă de Consiliul Concurenţei, în privinţa cuantumului amenzii aplicate S.C.Mol România Petroleum Products S.R.L., pe care îl reduce până la valoarea de 64.214.197 lei, reprezentând 2,4% din cifra de afaceri realizată în 2010. Irevocabilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 1 iulie 2015."
Dosar 1659/2/2012. Prin Decizia nr.2714/09.07.2015, ÎCCJ a respins irevocabil recursul declarat de reclamanta SC ENI România SRL împotriva sentinţei civile nr. 2291 din 17 iulie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. ,,Admite recursul formulat de pârâtul Consiliul Concurenţei împotriva sentinţei civile nr. 2291 din 17 iulie 2013 şi a Încheierii din 24 aprilie 2013 ale Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Modifică sentinţa atacată în sensul că admite, în parte, acţiunea reclamantei SC ENI România SRL. Anulează, în parte, Decizia nr. 97 din 21 decembrie 2011, emisă de Consiliul Concurenţei, în ceea ce priveşte art. 2 pct. 6, numai cu privire la cuantumul amenzii aplicate reclamantei, pe care îl reduce la 8.611.358 lei, reprezentând 2% din cifra de afaceri realizată în anul 2010. Menţine obligaţia pârâtului de plată a cheltuielilor de judecată, către reclamantă, în cuantum de 8.039 lei."
Dosar 1604/2/2012. Prin Decizia nr.1343/21.04.2016, ÎCCJ a admis recursul declarat de reclamanta S.C. OMV Petrom S.A. împotriva sentinţei civile nr.3432 din 6 noiembrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. ,,Modifică în parte sentinţa atacată, în sensul că admite în parte acţiunea formulată de reclamanta S.C. OMV Petrom S.A. Anulează în parte art.2 pct.1 din Decizia nr.97/21.12.2011 emisă de Consiliul Concurenţei, în privinţa cuantumului amenzii aplicate S.C. OMV Petrom S.A., pe care îl reduce până la valoarea de 297.806.409 lei, reprezentând 2,6% din cifra de afaceri realizată în 2010. Irevocabilă. Cu opinia separată a d-nei judecător Eugenia Ion, în sensul că: Respinge recursul declarat de reclamanta S.C. OMV Petrom S.A. împotriva sentinţei civile nr.3432 din 6 noiembrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 21 aprilie 2016."
Dosar 3958/2/2014. Prin Decizia nr.892/23.03.2016, ÎCCJ a admis recursul declarat de reclamanta S.C. OMV Petrom Marketing S.R.L. împotriva sentinţei civile nr. 2404 din 4 septembrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
,,Modifică sentinţa atacată, în sensul că admite în parte acţiunea. Anulează în parte art. 2 pct. 2 din Decizia nr.97/21.12.2011 emisă de Consiliul Concurenţei, referitor la cuantumul amenzii aplicate S.C. OMV Petrom Marketing S.R.L., pe care îl reduce până la suma de 109.830.425 lei, reprezentând 2,4% din cifra de afaceri realizată în 2010. Irevocabilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 23 martie 2016."
Dosar 1410/2/2012. Prin Decizia nr. 1367/22.04.2016, ÎCCJ a admis recursul declarat de reclamanta Lukoil România S.R.L. Bucureşti împotriva sentinţei civile nr. 2987 din 8 octombrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. ,,Modifică sentinţa atacată, în sensul că admite, în parte, acţiunea reclamantei. Anulează în parte Decizia nr. 97/21.12.2011, emisă de Consiliul Concurenţei, în ceea ce priveşte cuantumul amenzii aplicate Lukoil România S.R.L., prin reducerea acestuia la 109.515.876 lei, reprezentând 2,4% din cifra de afaceri realizată în anul 2010. Respinge excepţia de nelegalitate a Ordinelor nr. 355/23.09.2009 şi nr. 358/24.09.2009, emise de Preşedintele Consiliului Concurenţei şi a Proceselor verbale adoptate în baza lor, ca nefondată. Respinge recursul formulat împotriva încheierii de şedinţă din 30 octombrie 2012 şi a încheierii de şedinţă din 23 aprilie 2013, ale Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Obligă intimatul Consiliul Concurenţei la plata sumei de 100.000 lei, reprezentând cheltuieli de judecată, către reclamanta Lukoil România S.R.L., cu aplicarea art. 274 alin. 3 Cod procedură civilă. Irevocabilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 22 aprilie 2016."
Cartelurile sunt înţelegeri între doi sau mai mulţi agenţi economici concurenţi care au ca rezultat denaturarea concurenţei. Principalele tipuri de cartel sunt cele care vizează stabilirea preţurilor şi/sau împărţirea pieţelor.
Efecte negative ale înţelegerilor de tip cartel:
-limitarea artificială a concurenţei;
-creşterea preţurilor;
-evitarea constrângerilor care generează inovaţie (ex. dezvoltarea unui produs sau introducerea unor metode de producţie mai eficiente);
-restrângerea oportunităţilor de angajare.
Sancţiuni pentru agenţii economici implicaţi într-un cartel:
În urma unei investigaţii referitoare la un posibil cartel, se pot aplica sancţiuni:
-contravenţionale - amenzi de până la 10% din cifra de afaceri totală, realizată de agenţii economci implicaţi, în anul financiar anterior sancţionării;
-penale - închisoare de la 6 luni la 4 ani sau amendă pentru participarea cu intenţie frauduloasă şi în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea unui cartel. Acţiunea penală se pune în mişcare la sesizarea Consiliului Concurenţei.
În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că cele şase companii au încălcat atât Legea Concurenţei, cât şi Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene (TFUE) prin stabilirea retragerii simultane pe piaţă a sortimentului de benzină Eco Premium.
SC OMV Petrom SA (la data încălcării legii opera benzinăriile Petrom şi Petrom V) a primit o amendă de 366,5 milioane de lei. SC OMV Petrom Marketing SRL (la data încălcării legii opera benzinăriile OMV) a fost amendată cu 137,2 milioane de lei, în timp ce SC Rompetrol Downstream SRL a primit o amendă de 159,5 milioane de lei. SC Lukoil Romania SRL a fost amendată cu 136,8 milioane de lei, SC MOL Romania Petroleum Products SRL cu 80,2 milioane de lei şi SC ENI Romania SRL cu 11,1 milioane de lei.
Până în prezent Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat irevocabil dosarele formate, confirmând existenţa încălcării, însă în majoritatea cazurilor cu reducerea cuantumului amenzii, astfel:
Dosar 1537/2/2012. Prin Decizia nr. 5291/12.12.2012, ÎCCJ a respins irevocabil recursul declarat de S.C.Rompetrol Downstream S.R.L. împotriva sentinţei civile nr. 2081 din 22 martie 2012 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat.
Dosar. 1688/2/2012. Prin Decizia nr. 2706/01.07.2015, ÎCCJ a admis recursul declarat de S.C.Mol Romania Petroleum Products S.R.L. împotriva sentinţei nr. 2046 din 19 iunie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
,,Modifică sentinţa atacată, în sensul că admite în parte acţiunea. Anulează în parte art. 2 pct. 5 din Decizia nr.97/21.12.2011 emisă de Consiliul Concurenţei, în privinţa cuantumului amenzii aplicate S.C.Mol România Petroleum Products S.R.L., pe care îl reduce până la valoarea de 64.214.197 lei, reprezentând 2,4% din cifra de afaceri realizată în 2010. Irevocabilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 1 iulie 2015."
Dosar 1659/2/2012. Prin Decizia nr.2714/09.07.2015, ÎCCJ a respins irevocabil recursul declarat de reclamanta SC ENI România SRL împotriva sentinţei civile nr. 2291 din 17 iulie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. ,,Admite recursul formulat de pârâtul Consiliul Concurenţei împotriva sentinţei civile nr. 2291 din 17 iulie 2013 şi a Încheierii din 24 aprilie 2013 ale Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Modifică sentinţa atacată în sensul că admite, în parte, acţiunea reclamantei SC ENI România SRL. Anulează, în parte, Decizia nr. 97 din 21 decembrie 2011, emisă de Consiliul Concurenţei, în ceea ce priveşte art. 2 pct. 6, numai cu privire la cuantumul amenzii aplicate reclamantei, pe care îl reduce la 8.611.358 lei, reprezentând 2% din cifra de afaceri realizată în anul 2010. Menţine obligaţia pârâtului de plată a cheltuielilor de judecată, către reclamantă, în cuantum de 8.039 lei."
Dosar 1604/2/2012. Prin Decizia nr.1343/21.04.2016, ÎCCJ a admis recursul declarat de reclamanta S.C. OMV Petrom S.A. împotriva sentinţei civile nr.3432 din 6 noiembrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. ,,Modifică în parte sentinţa atacată, în sensul că admite în parte acţiunea formulată de reclamanta S.C. OMV Petrom S.A. Anulează în parte art.2 pct.1 din Decizia nr.97/21.12.2011 emisă de Consiliul Concurenţei, în privinţa cuantumului amenzii aplicate S.C. OMV Petrom S.A., pe care îl reduce până la valoarea de 297.806.409 lei, reprezentând 2,6% din cifra de afaceri realizată în 2010. Irevocabilă. Cu opinia separată a d-nei judecător Eugenia Ion, în sensul că: Respinge recursul declarat de reclamanta S.C. OMV Petrom S.A. împotriva sentinţei civile nr.3432 din 6 noiembrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 21 aprilie 2016."
Dosar 3958/2/2014. Prin Decizia nr.892/23.03.2016, ÎCCJ a admis recursul declarat de reclamanta S.C. OMV Petrom Marketing S.R.L. împotriva sentinţei civile nr. 2404 din 4 septembrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
,,Modifică sentinţa atacată, în sensul că admite în parte acţiunea. Anulează în parte art. 2 pct. 2 din Decizia nr.97/21.12.2011 emisă de Consiliul Concurenţei, referitor la cuantumul amenzii aplicate S.C. OMV Petrom Marketing S.R.L., pe care îl reduce până la suma de 109.830.425 lei, reprezentând 2,4% din cifra de afaceri realizată în 2010. Irevocabilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 23 martie 2016."
Dosar 1410/2/2012. Prin Decizia nr. 1367/22.04.2016, ÎCCJ a admis recursul declarat de reclamanta Lukoil România S.R.L. Bucureşti împotriva sentinţei civile nr. 2987 din 8 octombrie 2013 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. ,,Modifică sentinţa atacată, în sensul că admite, în parte, acţiunea reclamantei. Anulează în parte Decizia nr. 97/21.12.2011, emisă de Consiliul Concurenţei, în ceea ce priveşte cuantumul amenzii aplicate Lukoil România S.R.L., prin reducerea acestuia la 109.515.876 lei, reprezentând 2,4% din cifra de afaceri realizată în anul 2010. Respinge excepţia de nelegalitate a Ordinelor nr. 355/23.09.2009 şi nr. 358/24.09.2009, emise de Preşedintele Consiliului Concurenţei şi a Proceselor verbale adoptate în baza lor, ca nefondată. Respinge recursul formulat împotriva încheierii de şedinţă din 30 octombrie 2012 şi a încheierii de şedinţă din 23 aprilie 2013, ale Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Obligă intimatul Consiliul Concurenţei la plata sumei de 100.000 lei, reprezentând cheltuieli de judecată, către reclamanta Lukoil România S.R.L., cu aplicarea art. 274 alin. 3 Cod procedură civilă. Irevocabilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 22 aprilie 2016."
Cartelurile sunt înţelegeri între doi sau mai mulţi agenţi economici concurenţi care au ca rezultat denaturarea concurenţei. Principalele tipuri de cartel sunt cele care vizează stabilirea preţurilor şi/sau împărţirea pieţelor.
Efecte negative ale înţelegerilor de tip cartel:
-limitarea artificială a concurenţei;
-creşterea preţurilor;
-evitarea constrângerilor care generează inovaţie (ex. dezvoltarea unui produs sau introducerea unor metode de producţie mai eficiente);
-restrângerea oportunităţilor de angajare.
Sancţiuni pentru agenţii economici implicaţi într-un cartel:
În urma unei investigaţii referitoare la un posibil cartel, se pot aplica sancţiuni:
-contravenţionale - amenzi de până la 10% din cifra de afaceri totală, realizată de agenţii economci implicaţi, în anul financiar anterior sancţionării;
-penale - închisoare de la 6 luni la 4 ani sau amendă pentru participarea cu intenţie frauduloasă şi în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea unui cartel. Acţiunea penală se pune în mişcare la sesizarea Consiliului Concurenţei.