Despre EXECUTAREA SILITĂ A CREANŢELOR FISCALE stabilite de către ANAF
Ce sunt creanţele fiscale?
Creanţele fiscale derivă din obligaţia de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale, precum și obligația organului fiscal de a restitui sumele încasate fără a fi datorate și de a rambursa sumele cuvenite, în situațiile și condițiile prevăzute de lege, precum şi obligația de plată sau de restituire a dobânzilor, penalităților sau a majorărilor, aferente unor obligații fiscale principale.
Principalele aspecte ce trebuie verificate o dată începută executarea silită fiscală:
respectarea normelor privind comunicarea somaţiei şi a titlului executoriu;
analiza condiţiilor de valabilitate (de fond şi de formă) a titlului executoriu fiscal;
motive de nulitate a somaţiei de executare;
respectarea normelor care reglementează sub sancţiunea nulităţii competenţa organului fiscal;
calcularea termenului de formulare a contestaţiei la executare;
verificarea comparativă a titlului executoriu fiscal şi a titlului de creanţă;
verificarea respectării regulilor aplicabile în materia executării creanţelor fiscale prin poprirea veniturilor rezultate din salarii sau pensii;
verificarea respectării regulilor privind imputaţia plăţii în materie fiscală.
Ce se poate obţine pe calea contestației la executare?
suspendarea şi anularea executării silite a creanţelor fiscale stabilite prin hotărâri judecătoreşti;
suspendarea şi anularea executării silite a creanţelor fiscale stabilite prin titluri executorii fiscale;
declararea de către instanţa de judecată a nelegalităţii executării silite a creanţei fiscale realizate de executorul judecatoresc (executorul de drept comun);
Atentie!!! Nu pot fi invocate pe calea contestației la executare fiscală motive ce ţin de temeinicia actelor administrative emise de autorităţi prin care au fost stabilite obligaţii fiscale. Spre exemplu, împotriva Raportului de inspecţie fiscală şi a Deciziei de impunere emisă în baza acestuia nu se formulează contestaţie la executare, ci trebuie urmată procedura reglementată de Legea 554/2004 a contenciosului administrativ:
procedura prealabilă (art. 7 din Legea 554/2004)- constestaţie la organul emitent; Practica ANAF este ca dupa primirea contestaţiei dvs. să sesizeze organele de urmărire penală cu săvârșirea unei presupuse infracţiuni de evaziune fiscală şi să suspende soluționarea acestei contestaţii până se pronunţă Parchetul (adică minim un an, timp în care procedura împotriva dvs. continuă, riscând să fiţi executaţi silit);
împotriva modului de soluţionare a contestației de către organul emitent sau lipsei răspunsului acestuia se formulează contestaţie (a nu se confunda cu contestaţia la executare) la instanţa de contencios administrativ (art. 7 din Legea 554/2004). Doar pe calea acestei proceduri pot fi invocate motive care ţin de modul în care s-a desfăşurat inspecţia fiscală, de greşita apreciere a situației de fapt de către organele de control. Prin uzitarea acestei proceduri se tinde la anularea actului administrativ.
Până la soluționarea contestației, însă, (care poate dura chiar şi doi ani), riscaţi în continuare să fiţi executaţi silit. Pentru a încerca să evitaţi executarea silită aveți la îndemână procedura reglementată de art. 14-15 din Lege:
SUSPENDAREA EXECUTĂRII ACTULUI ADMINISTRATIV (care deşi se prevede că se judecă de urgenţa, primul termen de judecată poate fi fixat de instanţă şi la o distanţa de 4 luni de la introducerea cererii), timp în care deja organele fiscale emit titlu executoriu.
Abia împotriva acestuia se formulează contestaţie la executare şi se va încerca suspendarea executării silite până la data la care instanţa de contencios administrativ se va pronunţa asupra legalităţii actului administrativ care a stat a baza titlului executoriu.
Aşadar, în această procedură este foarte important să alegeţi cu grijă cine vă reprezintă interesele. Este o procedură stufoasă, plină de capcane, cu termene scurte şi consecinţe dezastruoase. Internetul este plin de aşa-zişi specialişti care nu vor decât să vă ia banii, care vă atrag cu onorarii infime (,,consultanţă gratis’’, ,,onorariu de X lei indiferent de unde sunteţi’’, etc.) şi care se aventurează să vorbească despre şanse fără o minimă verificare a dosarului în prealabil. Ori, scopul dvs. este să evitaţi executarea silită, nu să vă măriţi pierderile.
DESPRE EXECUTAREA SILITĂ A CREANŢELOR STABILITE prin hotărâri penale și executate de către anaf - serviciul executări silite cazuri speciale
Ce înseamnă cazuri speciale de executare silită?
Prin cazuri speciale de executare silită se înţelege punerea în aplicare a dispoziţiilor legale în materie de executare, generată de: 1. hotărârile judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală, prin care s-a dispus recuperarea unor creanţe bugetare de la debitori persoane fizice, juridice sau de la orice alte entităţi; 2. înscrisurile emise în materie penală de către instanţele de judecată, privind ducerea la îndeplinire de către organele de executare silită din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a măsurilor asigurătorii sau, după caz, de ridicare a acestora; 3. hotărârile judecătoreşti definitive pronunţate ca urmare a sesizărilor formulate de către comisiile de cercetare a averilor de pe lângă curţile de apel, prin care s-a dispus fie confiscarea unei cote-părţi dintr-un bun sau a anumitor bunuri determinate, constatate ca fiind dobândite nejustificat, fie plata unei sume de bani egale cu valoarea bunului dobândit nejustificat; 4. alte titluri executorii prin care se stabilesc dobânzi, penalităţi de întârziere, majorări de întârziere sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală, inclusiv cele prin care se stabileşte cuantumul cheltuielilor de executare silită, cele prin care se stabileşte suma reprezentând diferenţa de preţ şi/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului, precum şi deciziile de atragere a răspunderii solidare emise conform legii în scopul recuperării creanţelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală.
Care sunt structurile cu atribuţii în cadrul procedurii?
Direcţia executări silite cazuri speciale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală -Serviciul de executare silită 1-2;
Organele fiscale centrale competente în administrarea contribuabililor.
Reglementare specială aplicabilă: Hotărârea Guvernului nr. 522/2016 din 20 iulie 2016 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală; Ordin nr. 3744/2015 din 23 decembrie 2015 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită, publicat în Monitorul Oficial nr. 981 din 30 decembrie 2015; Ordin nr. 952/2016 din 8 martie 2016 pentru modificarea şi completarea Ordinului Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.744/2015 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită, publicat în Monitorul Oficial nr. 186 din 11 martie 2016; Ordin nr. 3418/2016 din 22 noiembrie 2016 pentru modificarea şi completarea Ordinului Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.744/2015 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită, publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 28 noiembrie 2016.
Așadar, după cum se poate observa, într-o perioadă foarte scurtă, au intervenit acte normative care au modificat competențe, domeniul de aplicare, etc. Fiind o reglementare de noutate, în mod clar, această bâlbă legislativă se va răsfrânge și aspura celor trimiși să aplice legea. Aici intervenim noi, alături de dvs. gata să sancționăm greșelile în administrarea procedurii de executare silită.
Dacă vă gasiţi în postura în care sunteţi executați silit de către organele fiscale, trebuie să ştiţi câteva lucruri. Ceea ce puteţi face, în primă etapă, individual, este să verificaţi documentele primite de la autorităţi conform listei cu principalele aspecte (a se vedea în acest sens al doilea paragraf, din acestă pagină). După acest prim pas, oricare ar fi rezultatul, aveţi nevoie neapărat de ajutorul unui avocat specializat în fiscalitate, deoarece termenul în care poate fi formulată contestaţia este destul de scurt. În aceste condiţii, cu cât actele sunt verificate mai repede de către avocat, cu atât şansele de reuşită, sunt mai mari, acesta având inclusiv posibilitatea de a solicita lămuriri organelor fiscale, acolo unde este cazul.